Techniky osadenia drahokamov na šperk

Keď si kupujeme hotový šperk, či už náušnice, prsteň alebo náramok, všímame si zopár základných vecí – v prvom rade materiál, použitý drahokam, celkový dizajn šperku alebo techniku zapínania. Jednou z vecí, ktoré si zvyčajne nevšimneme, je technika osadenia drahokamu. A tak to má byť – pokiaľ si toto vsadenie vôbec neuvedomíme, skúsený klenotník odviedol svoju prácu dobre.

 

 

Cieľom osadenia alebo upevnenia drahokamu na šperk nebýva len samotné „prilepenie“ diamantu alebo iného kameňa ku kovovej časti šperku. Technicky dobre zvládnuté osadenie zabezpečí drahokam pred vypadnutím, zvýrazní kameň aj kovovú časť, chráni drahokam pred poškodením, a samozrejme, podčiarkne celkový dizajn šperku. Preto je trošku paradoxné, že napriek svojej dôležitosti je správne prevedené osadenie niečo, na čo sa vôbec nesústreďuje pozornosť. Bežný zákazník si ho ani neuvedomí. Aké techniky vsadenia drahokamov poznáme?

 

Háčikové osadenie

Jedno z najčastejších osadení pri solitérovom drahokame je osadenie pomocou tzv. krapničiek. Ide o malé háčiky alebo pazúriky, ktoré pridržiavajú drahokam na kovovej časti šperku. Od klenotníka si toto osadenie vyžaduje nemalú dávku zručnosti. Háčikov býva spravidla 4 alebo 6, ale, samozrejme, v závislosti od konkrétneho šperku a umeleckého zámeru ich môže byť aj menej alebo viac.

Obľúbenosť tohto spôsobu osadenia vyplýva najmä z jeho úžasnej schopnosti zvýrazniť osádzaný drahokam. Keďže je uchytený len na pár miestach a výrazne vystupuje nad povrch kovovej časti, drahokam je takmer celý odkrytý, čo umožňuje nerušené prúdenie svetla. Nehovoriac o tom, že takéto osadenie pôsobí skutočne elegantne. Výhodou je aj jednoduché čistenie drahokamu vďaka bezproblémovému prístupu.

Odkrytie kameňa však môže byť aj nevýhodou. Je tak náchylnejší k poškrabaniu alebo inému poškodeniu. Vysoko zasadený drahokam môže byť takisto nepríjemný pri prezliekaní, kedy sa môže zachytiť o látku a v tom horšom prípade dokonca uvoľniť.

 

 

Lunetové osadenie

Základný spôsob osadenia, ktorý sa považuje za najjednoduchší a zároveň najstarší. Využíval sa už v starovekých civilizáciách, dá sa vidieť na šperkoch primitívnych civilizácií, ale aj vo výkladoch newyorskej Piatej avenue. Princíp je jednoduchý. Drahokam sa vloží na svoje miesto a po celom sa olemuje tenučkým kúskom kovu. Klenotník potom špeciálnymi nástrojmi zatlačí kov na drahokam, čím kameň upevní na mieste.

Lunetové osadenie sa používa najmä pri drahokamoch s plochou spodnou hranou. Keďže lem z veľkej časti zakrýva drahokam a bráni prístupu svetla, osádzajú sa týmto spôsobom zväčša nepriehľadné kamene. Klenotníci túto techniku využívajú veľmi radi, pretože umožňuje využiť aj kamene, ktoré nie sú z každej strany dokonalé. Inklúzie alebo iné nedokonalosti sa totiž dajú veľmi šikovne skryť. Špeciálnym typom tejto techniky je tzv. polovičná luneta. Kameň nie je olemovaný po celom obvode, ale len v niektorých úsekoch. Kombinuje sa tu tak výhoda pevného ukotvenia s väčším výhľadom na drahokam.

Keďže kameň je hlboko a bezpečne skrytý v kovovej obrube, nehrozí jeho poškrabanie alebo poškodenie. Obľúbený je preto aj u ľudí, ktorí radi športujú alebo manuálne pracujú, a šperky s vyššie spomenutým háčikovým osadením by pre nich neboli veľmi pohodlné.

 

 

Pavé osadenie

Pôvod názvu tejto techniky je vo Francúzsku, kde slovo „pavé“ označuje dlažbu alebo mačacie hlavy. Presne tie totiž táto techniky imituje. Ide o množstvo menších diamantov alebo iných drahokamov, ktoré sú vedľa seba tak nahusto posádzané, až vytvárajú dojem, že šperk je celý vyrobený z drahokamov. Kamene sú vsadené do malých predvŕtaných dierok a vzdialenosť medzi nimi musí byť starostlivo rozvrhnutá a dodržaná, aby sa nenarušil dokonalý dizajn.

Pavé osadenie bolo nesmierne populárne na prelome 19. a 20. storočia, vo viktoriánskom šperkárstve a v Art Deco umení a dizajne. Potom sa na dlhú dobu vytratilo z očí verejnosti, jeho renesancia nastala až na prelome 20. a 21. storočia, s nástupom veľkej popularity svetlých kovov, ako sú biele zlato alebo platina. Práve tie sa k tejto technike hodia najviac. Dokonalé pavé je totiž tak umne urobené, že kov medzi jednotlivými drahokamami takmer vôbec nevidieť. A svetlé kovy sú dostatočne nenápadné, aby sa to dalo dosiahnuť.

Výhodou tejto techniky je to, že vytvára dojem exkluzívneho a drahého šperku, pričom sa dá zohnať aj za pomerne rozumnú cenu. Keďže je zložený z množstva malých kamienkov, nenachádza sa na ňom žiaden veľký a extrémne drahý drahokam. Na druhej strane, pavé šperky si budú vyžadovať pravidelné čistenie, pretože prach, pot a iné nečistoty sa medzi jednotlivými kameňmi ľahko usadia.

 

 

Drážkové osadenie

Drážkové alebo kanálikové osadenie zažilo vrchol svojej obľúbenosti v 80. a 90. rokoch, ale často na neho narazíme aj dnes. Ide o pomerne jednoduchú techniku, pri ktorej sú malé drahokamy zoradené za sebou a z oboch strán zovreté kovovým lemom. Táto technika sa výborne hodí na šperky ako sú prstene alebo náramky.

 

 

Tlakové osadenie

Táto technika patrí medzi najnáročnejšie vôbec, čo má zvyčajne veľký vplyv na výslednú cenu šperku. Kameň nie je uchytený nijakým viditeľným spôsobom, čím sa vytvára dojem, že na šperku doslova levituje. Kúzlo je však jednoduché – na mieste je drahokam pridržiavaný pomocou dobre vyrátaného tlaku.

Zvyčajne sa pri tejto technike používa platina, pretože kov musí byť dostatočne pevný na to, aby dokázal vytvoriť požadovaný tlak. Na druhej strane, dostatočne tvrdý musí byť aj kameň, aby ho tlak nepoškodil. Preto sa pri tejto technike používajú zvyčajne drahokamy ako zafíry, rubíny alebo diamanty. Na Mohsovej stupnici tvrdosti majú tieto drahokamy hodnotenie 9 a 10, čo ich radí medzi najtvrdšie minerály vôbec.

Prsteň, v ktorom je drahokam osadený takýmto spôsobom, si v prípade nevhodnej veľkosti určite nebudete môcť dať rozšíriť alebo zmenšiť. Zmena veľkosti by totiž výrazne ovplyvnila dobre vykalibrovaný tlak a celý šperk by sa znehodnotil. Rovnako je nemožné vyrábať tieto šperky spôsobom, pri ktorom sa kovová časť vyrobí dopredu a drahokam sa osadí neskôr. Celý šperk musí byť pomocou vyspelej počítačovej techniky vyrátaný a nadizajnovaný naraz.

 

 

Okrem vyššie spomenutých techník poznáme ešte mnohé ďalšie. Každá z nich má svoje plusy a mínusy, svojich fanúšikov aj zarytých odporcov. Je len na vás, ktorú si vyberiete, nezabúdajte však na to, že pravá hodnota šperku spočíva okrem jeho technickej dokonalosti najmä v citoch, ktoré sa s ním spájajú.

 

 

 

Napíšte nám
Meno:
Telefón:
E-mail:
Overovací kód: *
Text správy:
Správa sa odosiela ...
* - povinné polia